In de aanloop naar de aanstaande open dag, op 25 oktober 2025, hoog tijd om even de stand van werkzaamheden aan de H0 modulebaan te bespreken. We hebben de afgelopen tijd niet stil gezeten, al hebben we in juli j.l. met de extreme warmte natuurlijk wel even een tandje minder gedaan.
Nieuwe bak
De nieuwe bak is intussen af en geplaatst, voorzien van ondergrond en het spoorplan is doorgetrokken. In de afbeeldingen hieronder ziet u deze nieuwe bak. De scharnieren zijn voor de bevestiging van de bak met de reeds aanwezige exemplaren. Dat we hier voor scharnieren hebben gekozen, komt omdat deze nieuwe bak deelbaar moest zijn voor plaatsing op onze zolder.


Hierdoor was er geen mogelijkheid om de bak op de gebruikelijke manier met slotbouten en vleugelmoeren aan elkaar te bevestigen. Dit kan op een beurs echter wel met het onderstel van deze bak. We komen nog een keer in detail terug op deze constructie.
Aanbrengen bedding
Nu de bakken klaar zijn, was het tijd om het spoorplan om te zetten naar de werkelijkheid. Daarvoor werd het papieren sporenplan, afgedrukt 1:1, op de keerlus bevestigd en vervolgens minutieus met carbonpapier (!) overzet op de ondergrond. Om te zorgen dat de vaak dunnen lijntjes beter zichtbaar blijven tijdens het werk, hebben we deze ook nog een keer overtrokken met een watervaste viltstift.
We hebben overigens niet de moeite genomen deze stroken te voorzien van een schuine aansnijding, omdat het merendeel van de sporen straks toch niet meer zichtbaar is. Op deze keerlus ter rechter zijde is een “bergmassief” gedacht, waar het dubbelspoor middels twee versprongen geplaatste tunnelportalen in verdwijnt.


Aansluiten en rijden maar ?
De komende maand zal er hard gewerkt worden om het sporen zover gereed te krijgen, dat tijdens de pen dag op 25 oktober er weer treinen kunnen rijden. Er moet naast natuurlijk de rails ook nog het een en ander gedaan worden aan de bedrading. Hier zullen heel wat uurtjes in gaan zitten, al zal dan op de open dag de keerlus geheel af zijn. Dat wil zeggen dat we er waarschijnlijk nog geen treinen kunnen opstellen.
Naast de bedrading moet ook nog de Dinamo TM44 blokkaart aangesloten worden EN opgenomen in Rocrail. Dat is al met al een behoorlijke klus, maar we hebben het vertrouwen dat deze klus aan het eind van het jaar gereed zal zijn. Daarna blijft natuurlijk de verder aankleding nog te doen, maar daar gaan we volgend jaar volop mee bezig.
Tot de volgende keer