Nu we in onze vereniging jeugdleden hebben opgenomen, is het natuurlijk wel zaak dat zij hun plek krijgen binnen de vereniging. Te eerste maanden hebben wij ze alle banen en de toegepaste techniek laten ervaren. Tijd om het geleerde nu in de praktijk te brengen met een eigen baan, waar mee ze het geleerde – en nog te leren – kunnen opbouwen.
Klein beginnen
Natuurlijk is het verleidelijk om een heel mooi en volwassen baanontwerp te gaan beginnen. Maar het is toch beter om eerst eens in het klein te beginnen, in de meest letterlijke zin. Daarom hebben we besloten dat de jeugdbaan opgebouwd zal zijn uit twee standaard modulebakken van 120×60 cm en dat voor het railmateriaal de schaal N zal worden toegepast.
Daarmee kan een eerste leuke baan worden opgebouwd die niet al te krampachtig met de beschikbare ruimte omgaat. Ook omdat het om jeugdleden gaat, zal de grootte van 1:160 geen probleem zijn. Bovendien is alles zo goed bereikbaar en nog eenvoudig transportabel. We hebben overigens gekozen voor railmateriaal van Kato, prijstechnisch gezien het gunstigst.
De modulebakken
Zoals al gezegd zullen er twee bakken gemaakt worden van 60×120 cm groot. Deze bakken bestaan uit een verzameling stroken multiplex van 9 mm dik, die op een vernuftige manier in elkaar gelijmd en geniet worden, zodat er een bak ontstaat van 60 cm breed (of diep), 120 cm lang en 14 cm hoog. Daarbij ontstaat en rond lopende rand van 9 mm met een 2 cm verdiept gelegen 12 mm dik plateau.

Hierop of hierin komt dan nog een plaat XPS van 2 cm dikte. Deze dient enerzijds als een eerste isolatie van het geluid, anderzijds als eenvoudig te bewerken ondergrond om landschapselementen aan te brengen. Hieronder ziet u enkele jeugdleden druk doende deze modulebakken in elkaar te zetten. Wanneer gereed, beschikken zij daarmee over een lichte maar toch stabiele ondergrond voor de baanopbouw.


Vervolgens
Als dan straks eenmaal de beide modulebakken gereed zijn, is het tijd voor het baanontwerp. Onder begeleiding van de ervaren leden, zullen zij dit baanontwerp nagenoeg geheel alleen. We zullen niet alles voorkauwen, maar veelal raad geven en vragen beantwoorden, zodat er geen spoortechnisch onrealistische of onmogelijke situaties zullen ontstaan.
Ik een volgende aflevering zullen we verder ingaan op dit baanontwerp.